Dag 27 og 28

Dag 27

Valgte som sagt at overnatte i Monte do Gozo, for at kunne vaere tidligt inde i Santiago og saa videre ud paa vejen igen.
Monte do Gozo er et stort feriecenter, som har et herberg ogsaa. Der var mange mennesker, men der skete ikke meget. Efter at have spist - det goer man altsaa foerst kl. 20 hernede, hvilket er sent for mig. Jeg er total sulten paa det tidspunkt. Naa men da jeg kom tilbage paa vaerelset som jeg deler med 5 unge spaniolere, var de foerst klar til at gaa ud - hmm. jeg taenkte egentlig ikke over det, og gik i seng. De dukkede saa op igen kl. halv fire om morgenen og lavede en masse larm. Saa fik jeg ikke mere soevn.

Dag 28

Var som sagt meget tidlig vaagen, og gjorde mig klar til at tage videre. Behoever jeg at sige at jeg ikke var speciel lydloes da jeg stod op klokken 6.30!

Naa men afsted ind til byen, og hvilken foelelse det var at ankomme til katedralen, det kom bag paa mig hvor betaget jeg var. Her stod jeg, som tusinde af pilgrimme foer mig, gennem saa mange aar. Jeg maa indroemme jeg blev betaget og ydmyg.
Fik noget kaffe og morgenmad, og stillede mig op sammen med de andre pilgrimme, for at modtage vores "Compostela". Der var en meget munter og naesten overstadig stemning som vi stod der og ventede paa at pilgrimskontoret aabnede. Hver gang et kendt ansigt dukkede op blev der givet haand og udtryk tillykke. Dejlig stund.

Den officielle del af Caminoen er nu ovre, jeg har modtaget mit Compostela som bevis for mine anstrengelser. Et stort oejeblik for mig.

Da jeg har besluttet mig for ikke at vaere turist i Santiago foer Maize kommer herned sprang jeg pilgrimsmessen i katedralen. Ogsaa den rituelle omfagnelse af Sankt Jakob - som afslutter Caminoen - maa vente.

Det var lidt svaert af finde Finisterre ruten ud af byen, saa jeg var lidt ude paa sightseeing foer det endelig ved 12 tiden lykkedes mig at komme afsted igen.

Nu ude paa vejen igen paa vej mod Negreira som er det foerste sted med herberg. En tur paa 24 km. oven i det jeg allerede har gaaet. Det var en skoen oplevelse af komme ud paa vejen igen. Ikke flere masseturister, pilgrimme og tju-hej. Nu er der stort set ingen mennesker paa vejen igen. Landskabet bugter sig op og ned af bakker og smaa bjerge. Det har smaaregnet lidt samtidig med solen skinner, saa jeg har ikke engang taget regntoej paa. Istedet har jeg kun en hurtigttoerende t-shirt paa og et par shorts. Det naar at toerre mens jeg gaar.

Negreira er en mellemstor by. Jeg har fundet et herberg og forloebig er vi kun 4 paa det, alle "gamle" pilgrimme der har gaaet vejen fra St. Jean. Faktisk er en af dem, en hollaender, ude paa en laengere tur. Naar han naar Finisterre vil han gaa tilbage til St. Jean, og derfra til Le Puy, Geneve, Oestrig og op igennem Tyskland til Holland, hvis ben og helbred holder til det. Sejt...

Det har vaeret en lang dag med store oplevelser, jeg er traet og traenger vist bare til hvile. Imorgen gaar jeg videre. En etape med naesten ingen steder at koebe vand og mad, saa jeg har lige vaeret ude at proviantere til turen.

Den officielt godkendte pilgrim i Spanien. :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar